Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak oszukują turystów w kuroratach: za małe porcje, kurczak zamiast baraniny i stary tłuszcz RAPORT

OPRAC.: Agnieszka Olejniczak
Czego mogą spodziewać się turyści w kurortach? Według Inspekcji Handlowej, trzeba mieć oczy na około głowy. Kontrole przeprowadzone w barach i restauracjach w miejscowościach wypoczynkowych i na stajach benzynowych wykazały, że blisko 90 proc. z nich oszukuje klientów! Nieprawidłowości to na przykład zbyt małe porcje, oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. Szczegóły w GALERII ZDJĘĆ.

Inspekcja handlowa w poprzednie wakacje sprawdziła 169 restauracji i barów, które Polacy odwiedzają podczas urlopów, np. w kurortach, na stacjach benzynowych i dworcach. Wnioski są zatrważające.W prawie 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od niewłaściwego oznakowania produktów, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera użytego do przygotowania dania. Inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia aż do 2,9 tys. z nich!

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa

Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli dotyczyły głównie zamiany składników i używania tańszych zamienników, które sprzedawano klientom jako droższe.

Tymczasem, jak podkreślają inspektorzy, przed zamówieniem posiłku klient powinien mieć informację co zamawia. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne.

Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.

Nagminne jest także wydawanie za małych porcji, używanie przeterminowanych produktów oraz nieprawidłowe przechowywanie żywności.

Jak zareklamować potrawę?

Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania.

Sprawę można też zgłosić do Inspekcji Handlowej. Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.

Nie taki nocleg? Weryfikuj oferty

- Bądźmy ostrożni podczas rezerwacji i uważajmy na tzw. „wirtualne kwatery”. Dokładnie zweryfikujmy ofertę, zobaczmy jak można się skontaktować z właścicielem, prześledźmy również opinie o miejscu noclegowym w internecie. Często można znaleźć tam ciekawe informacje, które powiedzą nam o obiekcie znacznie więcej niż jego reklama – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Warto poszukać też informacji na stronach prowadzonych przez urzędy marszałkowskie czy gminy w zakładkach poświęconych turystyce. Jeżeli okaże się, że kwatera nie istnieje, a ty wpłaciłeś już pieniądze, zgłoś się do organów ścigania.

Jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe. Im więcej gwiazdek, tym wyższy będzie standard.

Ustawa o prawach konsumenta nie umożliwia rezygnacji z zarezerwowanego przez internet pokoju hotelowego w ciągu 14 dni. Hotel może jednak dobrowolnie oferować taką możliwość - często cena takiej rezerwacji jest wyższa.

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, przysługuje ci reklamacja.

Urlop z biurem podróży? Uważaj na kruczki w umowie

Jeżeli planujesz wycieczkę organizowaną przez biuro podróży, sprawdź organizatora turystyki, np. na stronie: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi - radzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj i zapoznaj się z załącznikami do niej.

Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, gdy wzrosną kursy walut i ma to bezpośredni wpływ na koszty.

Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić. Jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., można bez żadnych kosztów odstąpić od umowy.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto