Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mniejsza tarcza do drążenia tunelu jest już w komplecie na placu budowy

Redakcja
Łodzi są już wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM, które będą drążyły tunel łączący podziemny dworzec Łódź Fabryczna z Kaliską i Żabieńcem. Wykonawca zakończył rozładunek części mniejszej z dwóch tarcz, jakie mają pracować w Łodzi.

Mniejsza z maszyn będzie drążyć tunele jednotorowe w rejonie Kozin. U wytwórcy w Niemczech czeka na odbiór techniczny większa tarcza, której zadaniem będzie budowa głównego tunelu pomiędzy Łodzią Fabryczną a Kozinami. Jej transport do Łodzi rozpocznie się zaraz po odbiorze, jeszcze w lutym.

Około 650-tonową maszynę – „mechanicznego kreta” o 8,76 m średnicy i 95 m długości przewożono na specjalistycznych platformach samochodowych. Duże części, o wadze kilkudziesięciu ton, trafiły do Łodzi w ubiegłym tygodniu. Największy element tarczy TBM – ważące 102 tony łożysko napędowe głowicy, przyjechało na 14-osiowej naczepie. Przewóz odbywał się głównie nocą, z uwagi na mniejsze natężenie ruchu. Na niektórych drogach trzeba było rozbierać część oznakowania przeszkadzającego w przejeździe platform z niewymiarowym ładunkiem.

Elementy maszyny zgromadzone są na placu budowy przy ul. Długosza. Jest tam m.in. dolna część płaszcza obudowy tarczy TBM, centralna część głowicy skrawającej, urządzenie do układania tubingów (elementów okładziny ścian) oraz przenośnik ślimakowy.
Transport mniejszych elementów odbywał się 15 standardowymi ciężarówkami o ładowności 24 ton. To m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów, elementy czoła tarczy, a także części elektroniczne, podajniki segmentowe, pompy do spoinowania zaprawy, agregaty hydrauliczne, urządzenia wentylacyjne, system przenośników, agregat bentonitowy, sprężarka śrubowa, system dźwigów segmentowych oraz okablowanie.

Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy ul. Kasprzaka i dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długosza do ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 m.

Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna, drążąc tunel, będzie usuwała ziemię i montowała żelbetowe elementy konstrukcji-obudowy. Między ulicami Stolarską i Odolanowską jest miejsce na komorę dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych, obejmujących region środkowej Polski. Tunel „otworzy” dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska, Pabianice) oraz na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec i Zgierz).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zgierz.naszemiasto.pl Nasze Miasto