Przyczyną jest fatalny stan torowiska. Co gorsza, nie widać szans na remont. Zdaniem fachowców, po pokrzywionych torach da się jeździć jeszcze rok, góra dwa. Później taki kurs może być ryzykowny.
W najgorszym stanie jest odcinek torów między Zgierzem i Ozorkowem. Tramwaje niekiedy zwalniają tam do 10 km/h.
- Czasami boję się, że tramwaj przechyli się na nierównych torach i przewróci na bok wprost na pędzące obok samochody - mówi motorniczy linii 46. - Jadę bardzo wolno, a przez to mam opóźnienia. Wolę jednak nie ryzykować szybszej jazdy.
Ale opóźnienie nawet jednego tramwaju może zachwiać całym rozkładem jazdy. Na odcinku ze Zgierza do Ozorkowa jest jeden tor i tylko kilka wysepek, na których tramwaje mogą się minąć. Tam jeden tramwaj czeka na drugi. A gdy już ruszy, to wewnątrz trzęsie i buja wagonami.
- Od 1993 roku, gdy powstała spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, mówi się o likwidacji tramwaju 46 ze względu na stan torowiska - mówi Andrzej Grzelak, kierownik wydziału przewozów MKT. - Zazwyczaj temat wraca przed wyborami, a później znów robi się o nim cicho. A tramwaj ciągle jeździ. Dotychczas nic złego się nie stało i myślę, że jeszcze kilka lat tak będzie. Każdy wie, że najlepiej byłoby odbudować torowisko, ale nikt nie ma na to pieniędzy. Dlatego nieustannie prowadzimy roboty, doraźnie poprawiające stan torów. A podróżnych wcale nie ubywa...
Na odcinku między Zgierzem i Ozorkowem codziennie jeździ łącznie około tysiąca osób. Zwykle to uczniowie albo osoby jadące do pracy. Podróżni jeżdżą falami. Od rana tłumy jadą w stronę Łodzi, po obiedzie z powrotem. Dla nich ta linia jest niezbędna.
- Burmistrzowi Ozorkowa zależy na dalszym funkcjonowaniu tramwaju do Łodzi, ponieważ wielu mieszkańców korzysta z tej linii - mówi Izabela Dobrynin, rzeczniczka Urzędu Miasta w Ozorkowie. - Nie mamy jednak wpływu na działania spółki MKT. Jeśli Ozorków podjąłby inicjatywę wystąpienia do Unii o dofinansowanie remontu torów, to musieliby ją podchwycić pozostali udziałowcy. A tu nie ma jednomyślności.
Linia 46 przebiega przez Łódź, Zgierz, gminę Zgierz i Ozorków. Największym udziałowcem jest Łódź, która ma 49 proc. udziałów. Temu miastu nie musi zależeć na remoncie torów między Zgierzem i Ozorkowem, bo nie ma w tym żadnego interesu. Miasto Zgierz (35,5 proc. udziałów) również nie musi się martwić. Wyremontowało torowisko od drogi krajowej nr 1 do pl. Kilińskiego, którędy jeżdżą tramwaje linii 16. Dzięki temu Zgierz ma komunikację z Łodzią, a w kierunku Ozorkowa jeździ niewielu zgierzan. Zainteresowani, czyli gmina Zgierz (1,5 proc. udziałów) i Ozorków (14 proc. udziałów) mają zbyt małą siłę przebicia. W dodatku dokładają dużo do utrzymania linii.
- W 2010 roku na utrzymanie linii 46 wydaliśmy z budżetu 820 tys. zł. Jeszcze 3 lata temu były to koszty rzędu 400 tys. zł - powiedziała Izabela Dobrynin.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?